fredag 8 juli 2011

Hommage à Hitchcock

Genom ett öppet fönster, med utsikt mot Domkyrkan, hördes ett välbekant kraxande. Tankarna gick direkt till Hitchcocks’ film ”Fåglarna” då en stor flock kajor gjorde sin ljudliga entré över hustaken mellan Klostergatan och Lilla Fiskaregatan i Lund.

Även om mina historiska kontakter med kajor är trevliga, dyker vissa hemska scener från filmen upp på näthinnan. Kan det vara så att någon av dessa kajor har hört berättas hur jag som mindre snäll grabb prickade någon släkting med luftgevär för sådär 45 år sedan?

Numera när jag ser fåglar, djur, insekter och kräldjur är det ett helt annat ”skjutvapen” jag tar fram – nämligen min kamera.

En lustig detalj som jag noterade denna kväll, den åttonde juli, var att SvT 1 visade just ”Fåglarna” i regi av Alfred Hitchcock från 1963.

Varför valde de just denna plats i dag? Andra gånger jag observerat dem är då de skränande och flockvis förflyttar sig mellan klungorna av träd på Klostergården, Stadsparken, vid "Gula Husen" och Lundagård. Lite ”spooky” var det allt eftersom de inte brukar samla sig på denna sidan av fastigheten.



Gästbloggat av Claes Lawett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar