onsdag 5 september 2012

Antikrundan med Henry B Goodwin under armen...

...eller "15 minuter från Eslöv" med Lisbeth.

Med spända förväntningar begav sig Lisbeth iväg ett tåg senare än beräknat till Eslöv och "Antikrundan" - trodde hon. "Detta tåget stannar inte i Eslöv" upplyste konduktören. Cirka 15 minuter från Eslöv stannade tåget istället i Hässleholm!

Ännu en detalj som ger extra krydda till historien om storstädningen i kolonistugan tidigare i somras och vad den resulterade i. Kolla blogginlägget den 24 juni!

Till slut kom Lisbeth fram till Medborgarhuset i Eslöv och Antikrundan. I den långa, ringlande kön utbyttes berättelser om respektive medhavda objekt och under minst 2 timmar hann Lisbeth och de närmaste "kö-grannarna" avhandla mycket. Då jag äntligen kom fram med min Honda Shadow, hade de närmaste i kön redan hört det mesta som var värt att veta (och lite till).


Innan vi ens visste om att Antikrundan skulle komma till Eslöv, hade vi kunnat inhämta mycket information på nätet men historien växte och det är ju alltid kul att få äktheten bekräftad av proffs. Jag hade lite kaxigt slagit vad med Lisbeth om att det inte var en billig kopia (i ett ensidigt vad), så för min del stod 1000 kronor på spel.

Blev dirigerade till det "allmänna" bordet med bl a Björn Gremner och Joakim Bengtsson som experter. Innan vi kom fram till dessa herrar blev vi hänvisade till ett annat bord av...
 ...Andreas Rydén som skickade oss vidare till Torgny Schunnesson (expert på foto).
Det byggnadsminnesmärkta Eslövs Medborgarhus kom i skymundan av all scenutrustning, kameror och ställningar. Hoppas att Anne (Lundberg) berättar något om byggnaden då programmet sänds!
När vi stod på tur att visa upp vår "Salome" försvann Torgny en stund för inspelning. Ny väntan!
Så var det äntligen dags för vårt "kolonifynd" att bli betittat. Torgny vände och vred..
..och spänningen steg. Vad blir utlåtandet?
"Hmm, ja det ser ju intressant ut. Henry B Goodwin är den mest kände av picturalisterna. Fotokonsten är på stark frammarsch.. "
Lisbeth: "Är den äkta?" Torgny: "Ja, det är ju svårt att avgöra då den fortfarande är kvar i ramen". Med det yttrandet skulle bedömningen varit över om inte Lisbeth frågat "Men Claes, har inte du ditt verktyg med dig?" varpå jag snabbt drog mitt "vapen" från hölstret.

Kände hur alla i kön tittade otåligt(?) på vår process med spik- och bildutdragningen. De envisa spikarna satt hårt men jag var envisare och strax kunde Torgny betrakta fotot på nära håll.

"Fotopappret är inte som dagens - mycket kraftigare". Internetbaserna konsulterades igen och Torgny försvann för en stund för att prata med en kollega.
"Jodå, visst är den äkta! "Ett par tusen" är den minst värd och kom ihåg att sätta den i ny ram med syrafritt papper."

Något inslag på TV blev det inte och det tycker jag är synd då det finns så mycket sidohistorier runt detta fotografi. Det är t ex Henry B Goodwins porträtt av Selma Lagerlöf som var förlaga till gravyren på 20-kronorssedeln! Listan är lång på dåtidens kändisar som fastnade på Henry's plåtar. Förutom Selma Lagerlöf kan bl a Greta Garbo, Gustaf Fröding, Hjalmar Branting och Anders de Wahl nämnas.

I januari 2013 ska programserien komma igång. Då får vi hålla utkik efter den unga tjejen Frida (som fick "grönt kort" och som Lisbeth språkade med). Då visar det sig om hennes kinesiska porslinsfat är gammalt, äkta och värdefullt eller skräp.


Angående "15 minuter från Eslöv" (Lisbeth's "extratur" till Hässleholm) så fick jag en koppling till Östen Warnebrings tolkning av Burt Bacharach's "24 hours from Tulsa".

Älskling sötnos härmed så får jag meddela att jag ej kommer hem
För något konstigt hände just när jag va på väg till dig på min nya moped
Och jag var bara 15 minuter från Eslöv, bara 15 minuter från Dig
Jag skymtade Eslövs ljus ja jag till och med såg ditt hus

Och det va då det hände jag hade fått nåt skit i förgasaren det är sant
Jag tog mopeden drog den in till en ESSO-mack som låg strax breve’ det är sant
Och jag var bara 15 minuter från Eslöv, bara 15 minuter från Dig
Den macken sköts av en tjej hon laga mopen sa hej jag sa OK

Och jag va bara 15 minuter från Eslöv, bara 15 minuter från Dig
Hon lagade min moped och jag lag la mig breve
Hon kolla upp mitt tändstift och när hon gjorde det då förstod jag att det var klippt
För denna kyss hon gav mig smakade oljeblandad bensin med tillsats av fett

Och jag var bara 15 minuter från Eslöv, bara 15 minuter från Dig
Jag vill ej göra dig ont men mitt liv på macken är sunt
Och jag är fast
Jag kommer aldrig aldrig aldrig
………..till ESLÖV mer.


Gästbloggat av Claes

2 kommentarer:

  1. Hej! Här talar jag för en teater-fascinerad estlänning som är väldigt intresserad av ert fotografi på Ella Ilbak, den kända estniska dansösen och författarinnan. Är ni fortfarande ägaren till detta foto och om det är fallet, skulle ni kunna tänka er att sälja bilden? Vi vore hemskt tacksamma om ni kunde svara till oss, antingen här eller via mejl eelikadri.post@gmail.com (det går bra med svenska).

    SvaraRadera
  2. hello there!
    my name is Alvar, I'm a guy from Estonia, interested in history of Estonian theatre and dance. about a year ago I found on the Internet that you possess this interesting picture of Ella Ilbak. I asked my Swedish speaking friend to ask you about the picture. that time she said you were not interested in selling it. lately I started to think about this picture once again and since almost a year has passed, I thought maybe you don’t mind too much if I ask you once again about it: do you still have this picture? is there any chance for me to buy it?
    best regards,
    Alvar (provintsibeib@yahoo.com)

    SvaraRadera