måndag 1 april 2013

Hjärteägg

...eller äggingenjörskonst?

Lisbeth undrade (med all rätt) vad i hela friden jag planerade inför påskmiddagen med hennes barn och barnbarn. Min "beställning" bestod bara i 4 hårdkokta ägg. Resten skulle jag fixa.

Då jag radade upp en v-formad hårdpressad bit papp, två blyertspennor och gummisnoddar blev förvirringen inte mindre. Gladpack (vilket namn...) behövdes också. Kommentaren "Vad i hela friden??" hängde obesvarad i luften.

Vad slutresultatet skulle bli visste knappt jag heller men ett visst hum om processen hade jag. Tyckte nästan synd om de nyskalade äggen där de låg inklämda i "vaggan". Bakbundna, fjättrade och oförmögna att komma loss. OK - ägg har inga ben eller armar men de kan i alla fall rulla till skillnad från dessa!

Den synliga (fjättrade) delen av projektet såg lite lustig ut. Associationen gick snarare till stjärthalvor än aptitliga ägg. Då äggen svalnat och gästerna satt till bords var det dags att kolla om projektet lyckats.

 


Jodå, vissa ägg blev jättebra medan andra krävde mer av ens fantasi. Inte illa för första försöket att göra något annorlunda av kokta ägg.

 Något att göra för nästa Alla Hjärtans dag-frukost!

Gästbloggat av Claes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar