fredag 11 mars 2011

Världsartister i våra hem

För första gången i mänsklighetens historia finns det en oöverskådlig repertoar av underbar musik som vem som helst kan lyssna på när som helst och gratis - om man har tillgång till Internet.

Inom min livstid har utvecklingen gått från radio, biograffilm och 78-varvs stenkakor till TV och vinylskivor, sen till videoband, CD, DVD, Blu-ray, och Internet i datorer av alla de storlekar och beteckningar. Vi vänjer oss otroligt snabbt vid den nya tekniken och tycker att det vi har nu är normalt, men är det? Bodil Jönssons Tio tankar om tid och Tio år senare påminner oss om revolutionen vi upplevt och fortfarande är mitt inne i.

Med ett par klick på datorn kan jag få fram olika versioner av låtar som vi spelar i Linen Row Big Band, och bli inspirerad av fantastiska musiker.

Jag tänkte det kunde vara mysigt med lite avslappnande musik, så här är en handfull lugna sköna klassiker ur vår repertoar.

Tommy Dorsey, "I'm Getting Sentimental About You". Blunda och njut... Vår förste trombonist Peter L spelar den så att man ryser av välbehag.

Benny Goodmans band: "Memories of You"

Lionel Hamptons band: "Star Dust"

Roy Hargrove med för mig okänt band: "I Remember Clifford".

Glen Grays band: "Smoke Rings", förknippad med salig "Smoke Ring" Anderssons jazzprogram i radio. (Märkligt nog kombineras ljudet med ett klipp ur en filmversion av Alice i Underlandet från 1933. Kanske för att det är en filmklassiker från samma tid?)

Sen har vi förstås Ellington och Basie, som har gett oss många fina arrangemang som man kan höra i original på Youtube. Etc. Etc.

Det finns massor av fina amatörband och halvprofessionella storband också på Youtube. Det får räcka med ett exempel bland tusentals: Glenn Miller Orchestra (en av många efterföljare) med sin version av "Tuxedo Junction".

Till slut ville jag ni skulle få njuta av den suveräna trombonduon, amerikanen J.J. Johnson och dansken Kai Winding, vars version av "Georgia on My Mind" är så förunderligt vacker, men jag hittade inte den på Youtube. Inte heller någon av de andra låtarna på deras klassiska album The Great Kai and J.J., som är den enda CD som jag har nött ut så jag fick skaffa en ny!


Det är inte allt som finns på Youtube. Men kanske du kan hitta Johnson och Winding på Spotify? Har du börjat med Spotify? Det har inte jag, men det är väl bara en tidsfråga.

Hur ser framtiden ut? Om vi bara överlever naturkatastrofer och andra kriser och om bara välfärden blir global: massor av musik från hela världen och från andra tider tillgänglig för alla på hela jordklotet. De som levde för 150 år sen fick ha bra mycket fantasi för att föreställa sig att det en dag skulle vara möjligt.

Nu ställs vi inför nya utmaningar: att hitta i myllret, att sovra, att välja ut det som är värdefullt för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar