fredag 9 december 2011

Quilts - kvinnors konst

Jag är fascinerad av quilt-kulturen här i USA. Här är några exempel:


Modernt Yo-yo quilt, ett samarbete av många kvinnor i Westbury på Long Island.
Nu i Kathy Handys ägo.

Följande quilts är från Delores hem.
Här ett gammalt vardagstäcke av avlagda skjortor och blusar.

Delores har själv sytt detta täcket av corduroy (manchestersammet).
Annars är quilts i regel en kollektiv skapelse.
Här finns många av hennes favoritplagg från uppväxten.




Det här är ett äldre quilt som kvinnor på Delores' fars sida sydde för 100 år sen. Allt sytt för hand. Kvinnorna hann nog samtala om både det ena och det andra under dessa symöten!

Detta är Delores' stolthet. Ett otroligt fint arbete, över 100 år gammalt. (Förstora o njut!) Det kommer att hamna på museum, ännu inte klart vilket.

Jag kommer att skriva mer om quilts.

Under tiden, här är ett berömt exemplar: the Mary Todd Lincoln Quilt som syddes av Elizabeth Keckley, f.d. slav, sömmerskan som blev Mrs. Lincolns vän och förtrogna. En pjäs om deras vänskap skulle ha haft premiär nästa säsong på Washingtons Arena Stage, men den fick ställas in p g a minskade anslag till kulturverksamheten här i DC. Men den kommer att sättas upp, kanske om ett år.

Jag måste också nämna the quilts of Gees Bend. För mig är det särskilt intressant eftersom Gees Bend ligger i den delen av Alabama som mina vänner ur Handysläkten kommer från.

Nu ska jag återgå till packning för hemresan. Det har varit en fantastiskt fin höst, mycket har hänt under de här tre månaderna, men nu är det dags att komma hem och tända ljus i vintermörkret och fira Lucia och jul tillsammans med mina nära och kära. Åh jag längtar!

En bok om quilts från Hawaii väntar redan därhemma. Den Claes... En till quiltbok är beställd och kommer efter jul, säger han. Det är så roligt att utforska nya områden och utveckla nya idéer tillsammans!

Jag ska inte avslöja än varför vi är så inne på quilts. År 2012 - here we come!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar