onsdag 14 december 2011

Lucia 2011

Hemma igen! Efter tre intensiva månader i USA kom jag hem till Sverige-Skåne-Malmö/Lund den 12 december, lagom till Lucia.

För Claes var det Lucia både morgon o kväll. På morgonen bjöds personalen på lussekaffe på Athén, och på kvällen tjänstgjorde han vid Luciakonserterna. Här är en bild han tog i universitetshuset atrium.

Jag åkte till Malmö för att vara med på lussefirandet på Katjas dagis tillsammans med April o Emil. Så roligt det var att se dem igen!

Emil hade hand om ljussättningen vid Malmö stads luciafirande på Stortorget, men han var klar med förberedelserna där så att han också kunde komma till Katjas dagis mitt på eftermiddagen.

"Varför har inte Katja på sig ljuskronan?" viskade April när barnen tågade in och ställde upp sig vid ena väggen mittemot föräldrarna o andra anhöriga. Svaret: Katja hade tyckt att den klämde. Att vara den utkorade ljusdrottningen, den enda med krona, det som gjordes så viktigt när jag var liten, det gäller inte längre på Katjas dagis. Alla barn som vill får ha luciakrona. För Katja är det precis lika fint att ha glitter i håret.

Flickan med randiga strumpor är Katja.

Och här är högra halvan av de härliga dagisungarna. (Bilden blev lite suddig men du ser nog ändå hur söta de är.)

Kul att flickorna kan vara både tomtar och pepparkakor nuförtiden. Det minns jag inte att vi kunde under min barndom. För två år sen var Katja pepparkaka. Då såg hon ut så här:

Vilken fin hemkomst det blev!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar