lördag 10 december 2011

Glorious Christmas Concerts

Den 4 december hade vi förmånen att bli bjudna av Susan Myers på en julkonsert "That Glorious Song Of Old" i hennes kyrka, Marble Collegiate Church, på 5th Avenue i New York.


Vi fick uppleva en fantastisk föreställning! Förutom en känslosam, stundtals kvick, predikan, underbar körsång, fantastiska musiker, hade de en dansare (tillika del av kören), Cameron Jones som illustrerade en av sångerna ("The Dance" av Kemper Crabb) med sin dans. Kom till att tänka på dansaren som framförde ett dansnummer under "Innovation In Mind" på Lunds Universitet 2010.

Väl ute på gatan efter konserten, stannade vi upp en stund och beundrade kyrkans fönster. Ett lite modernt inslag är stadens siluett i ovankanten.

Tyvärr kunde jag inte ta bilder under själva konserten så att ni kunde fått uppleva den fina ljussättningen... och sången!

Tack Susan för den upplevelsen!

Den 9 december var det dags för nästa konsert, nu i den vackra Aulan i Universitetshuset. Tänk vad proffsig ljussättning kan göra på en redan fin sal!


Hade först inte tänkt att bevista konserten då jag fortfarande var hängig och förkyld efter resan men jag är glad att jag kom!

Universitetshuset ligger verkligen på rätt adress: Paradisgatan!

Rektor Per Eriksson höll tal

Alla anställda var inbjudna och de som inte kom, gick verkligen miste om en stark upplevelse och något mycket vackert. Som tröst kan ni se ett kort klipp jag tog med min kamera. Lite skakig bild men "you get the picture".

Akademiska kapellet och Lunds Akademiska kör under ledning av
Director Musices Patrik Andersson och Kördirigent Cecilia Martin-Löf

Missa inte nästa års konsert!

Gästbloggat av Claes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar