lördag 14 april 2012

Att göra sig förstådd

Detta inlägg föddes under min tripp till Shanghai 2010. Mycket av världsutställningen handlade om kommunikation fast då mest persontransport i någon form. För min del handlade det också om att göra sig förstådd.

Självklart är det bra om man kan lära sig landets språk men jag har inte
prioriterat kinesiska / mandarin. Trots att jag ansträngde mig var det ändå svårt att förstå vissa ord på lokalbefolkningens engelska och ibland fick papper och penna göra en insats.

Kom till att tänka på denna problemställning, vilken alla som sysslar med information i någon form, ställs inför. Ur minnet skrev jag ned vad jag snappat upp på kurser och föreläsningar genom åren:

Hur ska jag, med mina förutsättningar, referensramar och erfarenheter, min kultur, mitt språk och min vokabulär, bakgrund, ålder och kön, förmedla mitt budskap eller min kunskap, till dig med dina förutsättningar, referensramar och erfarenheter, med din kultur, ditt språk och ordförråd, bakgrund, ålder och kön, så att det står utom allt tvivel för dig vad jag menar och vill ha sagt?

Ytterligare hinder i kommunikationen är det om mitt budskap endast kan förmedlas i skrift, utan ögonkontakt, gester och minspel, utan att kunna ta till betoning, tonfall och uttal som stöd.

Mitt nya jobb som vaktmästare på Lunds Universitet känns oerhört stimulerande då jag
dagligen får tillfälle att träna mig i kommunikation.

Staden Lund står inför omvälvande förändringar på det transportmässiga planet som kan bli hur bra som helst om de styrande har vett att kommunicera till och med invånarna.

Gästbloggat av Claes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar