fredag 4 maj 2012

Mycket händer


Det händer så mycket hela tiden här i Lund, aldrig en tråkig stund, det är bara att välja o vraka bland olika sätt att använda tiden.

Att välja = att välja bort. När man väl uppnår den efterlängtade friheten måste man tackla den där förbaskade "ångesten".  Använder jag min tid rätt?

De senaste veckorna har jag fördjupat mig i Harriet Tubman-materialet och hittat massor av intressanta fakta i Skattkammaren Internet + i böcker som jag ägt länge men inte hunnit lusläsa och reflektera över tidigare. Nu är jag i skrivartagen. Stunder av eufori. Fullständig koncentration, glömmer ofta att äta. Trivs i min grotta. Men ibland anfäktas jag av ångesten inför det stora ansvaret som kommer med friheten. Använder jag min tid rätt?

I kolonin finns det mycket att göra, men i år får den också "överleva" i väntan på en bättre framtid. Den framtiden kommer! Bloggandet hamnar också vid sidan om, och utkasten hopar sig igen. Kära vänner blir försummade, trombonen står orörd i sitt fodral - men boken börjar ta form.

Visst händer det att jag kommer ut ur min grotta för inspirerande umgänge och upplevelser. Som till exempel en söndag mitt i april, när Lotta o Farzin ordnade en syskonträff, o Per o Irene kom ner från Halland. Vilken fin dag vi fick tillsammans! Först en god middag och sen en härlig tidig-vårpromenad i ett Lomma där det byggs och byggs.


Helgen därpå inleddes med  Skånes Författarsällskaps årsmöte i Malmö på fredagen. På lördagen hämtade jag Katja hos Elvira och sen var hon hos oss till söndagen.

När Katja och jag närmade oss universitetshuset där Claes jobbade hela lördan från 8 till 18, tittade hon fundersamt upp på den stora vackra vita byggnaden och frågade: "Är Claes kung?" Det är mycket med kungar och drottningar och prinsar och prinsessor i hennes liv just nu. Hon tycker Lund har många fina slott. Gamla Televerket (Juridicum) är en av byggnaderna som sätter igång hennes fantasi.


I lördags var vi med när Elvira och Alex ordnade välkomstfest för Mike. Han har nu flyttat hit för gott! Ivar fyllde år också, så det var kalas för stora o små. Lena o Katja hade så kul. Här är prinsessan Katja, som sen följde med oss hem o sov i sin "Lundasäng" tills Pappa hade jobbat klart på Kulturmejeriet o hämtade henne mitt i natten.


Här är en videosnutt tagen av Claes vid de vuxnas bord. Alex' pappa Lars som har ett New Orleansband och vår bror Lars som spelat i så många band (mest bas) testar Alex' gamla horn.


På söndagen var det städdag för oss båda, för mig i kolonin och för Claes i hans bostadsrättsförening. Kl 15 var vi båda klara så att vi kunde njuta av en virtuos vid Steinwayflygeln i universitetsaulan: Hans Pålsson, som spelade pianosonater av Beethoven.

Här är ett litet klipp som Claes tog med sin iPhone. Underbart att se Hans Pålssons händer dansa fram och tillbaka över klaviaturen och framkalla dunder och smekningar om vartannat. Hela aulan fylldes av skön musik från dessa två händer.


På Valborgsmässoafton var vi inte i Stadsparken (men vi såg lämmeltågen!), utan vi åkte MC till Claes' mor o far i Södra Sandby.  Det var premiärtur för mig om man bortser från en kort tur på söndagen i så stark sidvind att Claes fick kämpa för att hålla Hondan på vägen.

Claes' far berättade hästhistorier den här gången. Han hade verkligen god hand med djuren. Han påminner om "Mannen som talade med hästar".  Och Claes' mor... Vid ett tillfälle såg hon på sina 93-åriga händer och sa, "Se så knotiga de är. Men de har gjort många saker i sina dar."

Första maj jobbade Claes på LU till kl 15. Mitt på dagen ägde den traditionella rektorsuppvaktningen rum. Studenter i frack tågar med fanborg från AF tvärs över Lundagård till universitetshuset och klappar på porten, varpå rektor, prorektor m fl kommer ut och lyssnar på studenternas tal. Sedan svarar rektor och därefter tågar studenterna tillbaka till AF-borgen. I Lund älskar man sådana traditioner. Efter rektorsuppvaktningen var det dags för TV4 att rigga upp ljudanläggning o förbereda för kvällen när studentsångarna skulle sjunga in våren på Universitetstrappan.

När Claes gjort klart och lämnat över ansvaret för konserten gick vi på Lundaspexarnas föreställning "1942" i AF:s stora sal. Igen, att välja är att välja bort, så vi missade majsångarna. Spexet var kul!



Efter spexet träffade vi Viveka o Mike vid Mårtenstorget och "hängde ut" med dem. Tänk att Mike nu BOR här!

Den 2 maj startade Angela Davis-bokcirkeln. Jag hade lagt min bok åt sidan tillfälligt för att helt fokusera på Angela Davis i några dar. Jag ville ge en riktigt bra introduktion. Vi hade inte en aning om hur många som skulle komma, trodde kanske 4-5. Jag tror det kom 15! Trots det underbara vädret. Flera fick sitta på golvet.

Vi ska ses 3 onsdagkvällar nu i maj. Sedan är terminen slut och studenterna skingras. Karin på TSiL, Tamams Studentförening i Lund, som ordnade cirkeln - och fixade den snygga affischen - flyttar till Göteborg i höst, men nu vet vi att det finns intresse för sådana här bokcirklar. Något jag kan tänka mig att syssla med framöver. Fast först vill jag skriva klart om Tubman, Baker o Hansberry och deras USA.

Frihet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar