lördag 1 januari 2011

1 januari 2011

Ett Gott Nytt År
önskar vi er alla!

I år får tidens gång representeras av urverket till klockan på Universitetshuset, den som finns nedanför de högra sfinxerna.



Det som är speciellt med det här urverket är att det lär komma från samma tillverkare som uret på parlamentsbyggnaden i London. Därför kallas det "Lilla Ben". (Javisst, Big Ben är egentligen slagklockan i Westminsterpalatsets klocktorn, men namnet har kommit att gälla för uret också.)

Två gånger i veckan ska Lilla Ben dras upp. Det ingår numera i Claes' jobb, för i december fick han fast anställning vid Lunds Universitet. Så nu är han den ene av de två vaktmästarna i Universitetshuset och några andra centrala universitetsbyggnader. Hurra!

Och jag kan snart sjunga studentsången på mitt sätt:
"För jag har tagit pensionen, för jag har tagit pensionen,
för jag har tagit pensio-o-nen,
hurra va ja e gla!"

Idag tänker jag också på de gånger vi firade nyår med Mamma, som under senare delen av sitt yrkesliv var vaktmästare - ja hon med! Nämligen i Martin Luthers kyrka i Halmstad. I god tid före tolvslaget på Nyårsafton gick vi med henne till kyrkan, som bara låg något kvarter från hennes hus. När det var dags öppnade Mamma ett särskilt skåp. Nedräkningen började. Exakt klockan tolv tryckte hon på en särskild knapp (nuförtiden använder man inte trollspön) och i nästa stund började klockorna klinga och klanga i högan sky. "A small press for a woman, a mighty sound for a town."
Ring Out Wild Bells!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar