måndag 31 maj 2010

Apropå Pippi

När jag gick på lärarutbildningen i Linköping 1977 fick jag praktisera på Katedralskolan hos en underbar lärare i engelska och franska som hette Eva Borg. Min första lektion i engelska i hennes naturvetartrea minns jag så väl: lektorn från lärarhögskolan satt längst ner med sitt anteckningsblock och Eva gav mig uppmuntrande nickar från sitt hörn medan jag försökte tänka på allt - innehåll, tempo, kontakt med varje elev etc.

Efter lektionen kunde jag andas ut, jag hade INTE satt mig på overheadprojektorbordets sidoskiva och vält hela anordningen, sånt gör man bara en gång, och eleverna hade varit mycket tillmötesgående och trevliga.

Det var en elev som verkade så väldigt bekant... Var hade jag sett henne förut? Hon hette Inger. Jaha, Nilsson i efternamn. Det var ju Pippi!! Med filminspelningarna bakom sig kunde hon nu plugga färdigt och ta studenten i Linköping.

Så kom det sig att en av mina första elever var Pippi...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar