söndag 2 maj 2010

Våren sjungs in i Lund

Claes och jag har en tradition sedan förra året: att lyssna på Lunds studentsångare när de hälsar våren på universitetshusets trappa, och komma i så god tid att vi får sittplats på stenmuren som vetter mot Lundagård och kan ha picknick där.

Magnoliorna vid universitetshuset var lite sena i år, och det var rätt kallt. Men picknick på stenmuren blev det, med kycklingpastasallad och vin, kaffe och chokladbiscuits!




Jag fick pussla lite, för kl 19 skulle jag vara i Stadshallen vid Stortorget och medverka i Röda Kapellets Allan Edwall-konsert. Så kl 17 var vi på plats vid universitetet, runt 17.30 stack jag till Stadshallen och lämnade trombon mm, sen tillbaka till universitetsplatsen för att fortsätta vår picknick medan universitetsplatsen fylldes av folk.

Konserten började 18.25 (direktsändning i TV4) och jag hann lyssna på flera av de välkända sångerna innan jag fick kila över till min egen konsert.

Hyllningen till Allan Edwall blev mycket lyckad, tycker jag. Vi spelade bra, och de fem männen som turades om att framföra Edwalls sånger gjorde fina tolkningar. Men från den konserten har jag varken bild eller ljud tyvärr.

Jag var inte med i någon förstamajdemonstration, men det var mina medmusikanter i Röda Kapellet. Både i Trelleborg, Malmö och Lund ledde de tåget, så för dem var det verkligen en full dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar