fredag 29 april 2011

Magnolian, vacker som en dröm

Nu blommar magnolian i Lund...

26 april 2011

På Universitetsplatsen

Igår efter jobbet gick Claes igen till ett av magnoliaträden och tog den här närbilden. Ljusförhållandena var alldeles rätt. (Som vanligt, klicka på bilden för att förstora den.) Jag har suttit och tittat på den, fullt uppförstorad på skärmen, och bara njutit. Som en stunds närkontakt med Livets under. För mig är det en otroligt vacker bild. För dig också?


Jag tänker på vad Mattias Klum skrev som dedikation i sin bok Viljans väg som jag köpte till Claes igår.

Mattias, en av världens bästa naturfotografer, med t ex flera uppmärksammade fotoreportage i National Geographic, var nämligen i Malmö och presenterade sina projekt. Genom mitt fack Lärarnas Riksförbund fick jag chans att vara med i publiken på Swedbank Stadion. En stor upplevelse! Vilken fotograf, vilken människa! Så nu har jag en hjälte till.

Jag fick tillfälle att prata med honom om Claes' blombilder, och han tyckte att Claes skulle fundera på att samla dem i en vacker bok. Man måste inte vara yrkesfotograf för att skapa bilder som berör, sa han. Och så här skrev han:

Till fotokollegan Claes!
Fortsätt beröra med dina blombilder!
Mattias


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar