måndag 18 april 2011

Storbandet på bal

I lördags spelade Linen Row Big Band på Juridiska Föreningens vårbal i AF-borgen. Eller rättare sagt var det igår söndag, för vi började spela efter midnatt.

Entrén till AF-borgen vid Juridiska föreningens bal,
pompa och ståt som i en Askungedröm.


Det var imponerande att se hur raskt man gjorde om Stora salen till dansgolv när de 400 middagsgästerna lämnat borden.

Här gick det undan!

Podiet byggdes upp på långsidan. Lite krångel blev det när de utlovade förstärkarna hade knyckts till annat och inte var på plats, men det problemet löstes. Och på podiet var det trångt, som du ser på Youtubeklippet. Vi skulle lyssnat på Peter: Bort med stolarna för trumpet- och trombonsektionerna, stå upp och spela. Det ska vi absolut göra nästa gång.

Claes hade blivit ombedd att ta lite bilder och spela in musiken med sin kamera och Edirol, och han ställde upp. Jag tyckte det var kul att han var med. Edirolen, så liten att den får plats i en ficka, satte han upp på den annars stängda läktaren mitt emot vår scen. Han kunde inte göra någon soundcheck, men det blev ändå rätt bra ljud. Resultatet kan du höra här i två av numren, "Rock Around the Clock" och "Watermelon Man", som Claes la ut på Youtube igår tillsammans med ett bildspel, där du ser de dansande i frack och tjusiga balklänningar. (Här i Lund älskar man att klä sig i frack.)

Vår klädsel var mer diskret, svarta byxor och svarta skjortor (svart blus för mig). Och premiär för storbandets speciella fluga! (För männen.) Tommy hade flängt runt till flera butiker och inte gett sig förrän han lyckats få tag i 20 likadana svarta flugor med vita prickar, som alla fick ta på sig före spelningen. Det var bara synd att Bertil, inhoppare på sax och kvällens sångare, inte fick ha sin fina slips med saxofon och noter på. Den skulle vi tagit en bild på!

Det är svårt att fixa en hållbar festfrisyr själv tycker jag, så jag hade fått hjälp på Success' salong på Klostergatan. Vad sägs?



Blusen har också en historia. Lotta (min syster) ska ju snart åka till Shanghai med familjen för sin äldsta dotters bröllop där, så när hon och jag gick förbi Jaegerfelds skyltfönster förra veckan fastnade hon för en läcker kreation och gick in för att titta närmare på den. Jag hängde med in i butiken för ovanlighetens skull. Det blev ingen affär för henne, men jag, som behövde en svart blus för vårbalsspelningen, hittade en fin en på rea. 70% rabatt! Vilket fynd!

Men tillbaka till balen: Det var härligt att se hur dansgolvet fylldes när vi satte igång. Hög stämning!

Här spelar Eskil solo
(Du kan klicka två ggr på bilden för förstoring)

Det blir nog fler sådana spelningar, för det kändes bra, även om några drivande viljor i festkommittén bytte ut storbandsmusiken mot diskodunk lite väl snabbt för både många i publiken och oss. Vi hann bara spela knappt hälften av vår repertoar. Flera sa sen att de hade velat dansa till storbandet "hela kvällen", dvs. natten.

Så fina nummer de missade! tänker jag. Men så roligt det var att se så många svänga om på dansgolvet när vi spelade! Och vi har redan fått förfrågan om ny balspelning i höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar