fredag 15 april 2011

Ragtime i Lund

Här i Lund är det så mycket roligt och/eller intressant som händer. Hela tiden! För mig i alla fall. Kanske är jag lyckligt lottad?

Ikväll till exempel. Jag blev tillfrågad om jag ville hoppa in som ersättare på tenorbasun-andrastämman i en oktett. De brukar spelar ragtime och äta pyttipanna hemma hos en av medlemmarna på Norra Fäladen. Låter kul, va?

Ragtime! Scott Joplin, synkoprevolutionen. Det följsamma pianoklinket som hör så omistligt ihop med Chaplins stumfilmer. Här spelar Winifred Atwell Black and White Rag av George Botsford till Chaplin-scenen "In the Mirror Maze".

Tillägg 21 april: Det fina Winifred Atwell-klippet togs tyvärr bort från Youtube, men här spelar en förstklassig pianist, Michael Sands, ragtime låtar i Winifred Atwells arrangemang, det närmaste jag kan komma.

I repertoaren ikväll är förstås Scott Joplin representerad. Där finns t ex A Breeze from Alabama, Elite Syncopation, The Entertainer, Fig Leaf Rag, The Strenuous Life.

Min favorit när det gäller namn på ragtimelåtar: G M Tidds The Dainty Foot Glide. Kan du se framför dig den nätta lilla foten som glider fram på dansgolvet vid förra sekelskiftet?

Ragtimebandet spelar också några senare låtar, t ex Jim McHughs omåttligt populära On the Sunny Side of the Street från det mörka depressionsåret 1930. Det finns så mycket historia i musik. Hade jag varit yngre och haft nio liv skulle jag satsat ett av dem på att forska och skriva om sånger i dess historiska sammanhang.

Här är lite svensk ragtime: Ulf Peder Olrogs "Filosofisk Dixieland" och Karl Wehles "Tändsticksparaden". Vi spelar ju utan sång, men här kan du höra Olrogs text i en uppjazzad version med en ung Alice Babs och "Tändsticksparaden" med en sångare som den äldsta generationen svenskar nog minns, Folke Lindberg.

Fick noterna via mail igår. Oj! De är skrivna för tenorbasun (som är stämd i Bb), inte dragbasun/trombon (som är stämd i C), vilket betyder att jag får transponera ett helsteg ner när jag läser noterna (t ex om det står G får jag spela ett F) och lägga till två b:n i tonarten (t ex om låten går i F dur = B är sänkt ett halvt steg till Bb, får man tänka Eb dur = B+E+A är sänkta ett halvt steg). Det lärde jag mig i ABF:s ungdomsorkester i Landskrona för många herrans år sen, och ibland har jag transponerat sen jag kom till Lund och började spela med Röda kapellet, men frågan är hur snabba de gamla reflexerna är idag i sextondelssekvenserna. Jag hinner ju inte träna. (Tvättdag idag, mm.)

Hur som helst, en ny upplevelse väntar, för jag har aldrig spelat ragtime i blåsarensemble förut!
(Sen är det roligt att komma hem till Claes.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar