onsdag 6 januari 2010

Röda Kapellet

En av mina glädjekällor är Röda Kapellet, som jag gick med i när jag flyttade till Lund för två år sedan. Det är en amatörblåsorkester som startade för 35 år sedan i sjuttiotalets vänsterrörelse. Flera av dem som var med då är fortfarande aktiva. Det är ett väldigt trevligt gäng.

Som julkonsert upprepade kapellet fjolårets uppskattade "filmkonsert" med en ny repertoar från elva olika filmer. Vi spelade musiken samtidigt som avsnitt ur respektive film visades för publiken på en filmduk bakom oss. Lennart Grankvist, som kan allt om film, presenterade filmerna. Speciellt för den här konserten var att få spela ett härligt stycke nyskriven musik till en av Chaplins stumfilmer. Kompositör var Håkan Carlsson, rektor för Lunds musikskola och en av Lunds kulturhjältar, enligt min mening. Det var svensk urpremiär! Det var också premiär för kapellets nye dirigent Per Falck, till vardags trumpetare i Malmö symfoniorkester.

Här är ett klipp från filmkonserten, "Jag har bott vid en landsväg". Bengt Hall leder allsången.


Till höger bakom orkestern syns ett plakat från klimatmötet i Köpenhamn, där många av orkesterns medlemmar hade spelat tidigare den här lördagen,12 december, för tusentals förbipasserande demonstranter.

(Hoppas kunna lägga in Håkan Carlssons "Chaplin's Recreation" här också så småningom.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar