fredag 2 september 2011

1 september - Hösten börjar

Det känns som att hösten börjar nu.

Igår var Claes första arbetsdag efter semestern. Normalt är de ju två på Centralförvaltningens vaktmästeri men nu går Lars-Göran på semester så Claes har hela ansvaret. Det är mycket som händer vid terminsstart, plus "Innovation"-konferensen nästa vecka. Men Claes är "rätt person på rätt plats" så det går säkert bra.

I förrgår hämtade April Katja på förmiddagen. Sen bjöd Lotta Viveka och mig på jättegod lunch. Vi systrar hade mycket att prata om, för alla tre har vi spännande saker på gång... På kvällen repade jag med Linen Row Big Band inför spelning på söndag i St Hans kyrka på Norra Fäladen. Roligt som vanligt. Det var sista repan för mig (på ett år i alla fall), så jag hade bakat gifflar till pausfikat. Till min glädje kom "I'm Getting Sentimental Over You" med på spellistan som sista nummer, med vår förstetrombonist Peter Ludwig som solist. Det blir en fin avslutning.

Igår fortsatte jag med förberedelserna inför hösten i USA. Det är nu klart att jag åker den 19 september och är tillbaka i Lund i december, lagom till Lucia.

Planeringen kan revideras när jag väl är i USA, men först ska jag i alla fall hälsa på Viveka och Mike i Morrisville, PA innan Viveka åker tillbaka till Lund och jobbet. (Hon flög till USA igår morse.) Efter besök i Pennsylvania, Washington DC och Virginia blir det väl minst tre veckor i New York City. Kanske Boston. Den 1 okt får jag veta om jag blivit antagen som stipendiat från 1 nov till 11 dec på Yaddo vid Saratoga Springs, NY. Det vore underbart men det är mycket stor konkurrens om platserna, så jag får räkna med att det inte går denna gången. Plan B är att bo hos Delores i D.C. en månad. Det är också en bra plan. I slutet av november kommer Claes över och stannar i 10 dagar! Det gick att ordna! Två saker i New York är redan spikade på vårt program för de gemensamma dagarna: Susans traditionella Christmas Party den 2 dec och en promenad på the High Line.

Efter en dag full av saker att ordna igår var det trevligt att gå till Klostergatan kl 20 dit vi var bjudna på invigning av Abrick Macaronn, som öppnar där idag 2 sept. Minns ni inlägget på denna bloggen för mindre än ett år sen (2010-10-05) när Claes upptäckte det nya makronbageriet mitt emot hans lägenhet på Idrottsgatan ? Det har gått så bra för Peter att han nu öppnar butik här "mitt i smeten"! Det kommer säkert att bli succé. Vi fick uppleva en ny smaksensation: makron med getost + honung! Mums!

Livet i Lund är härligt. Det blir roligt att komma tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar