söndag 25 september 2011

Tolånga, Too long, To long

Let me take you on a ride...



Då vädret var helt fantastiskt, hade det varit ett brott att inte ta ut hojen för en utflykt. Min plan att åka till Kivik och kolla den beryktade äppletavlan "Äppelriket" sattes i verket. Den här turen måste vi göra om tillsammans Lisbeth, och njuta av det vackra Skånska landskapet!!

Klippet ovan visar några avsnitt av vägen från Kivik. Skulle haft en "helmet-cam" så att man fick med mer av naturen än MC'n. Håll till godo med en sträcka av Brösarps backar och en trädallé med "frigjorda" kor.


Då jag passerade Tolånga fick jag en del associationer... Too long (dagsutflykten blev 169km lång) och "To long" (att längta, vilket jag gör en del nuförtiden med Lisbeth "over there").

Men.. är det inte Mike Cash nere i högra hörnet?

Framme i Kivik fick man stångas med en gigantisk publik som också ville uppleva årets upplaga av Äppletavlan. Gissar på att även årets tavla innehåller ca 35000 äpplen av olika sorter, som hålles på plats av 70000 spik, är 108 kvm stor och väger sådär 3 ton.

Tog en kort sväng in till Lunds stadspark som firar 100-årsjubiluem i år. Kollade en populär service där man kunde få sina äpplen förvandlade till must.



Sist lite klokskap: Visste ni att lund har en "Kommunfågel"? Jodå, och det är den lilla Pungmesen. Kolla infotavlan (klicka på bilden nedan) om ni vill veta mer.



Ett aningen förstorat Pungmesbo


Gästbloggat av Claes

2 kommentarer:

  1. I Lancaster county, Amish country, i södra Pennsylvania uppskattar man naturens grödor. Igår hade mitt värdfolk Richard o Ginny grannar/vänner här och jag visade äppeltavlan. De var fascinerade och bad mig skicka en hälsning till fotografen.

    SvaraRadera
  2. Lisbeth tipsade om denna marknad: http://www.appleharvest.com/index.htm

    SvaraRadera