torsdag 29 september 2011

Morrisville PA - Kirkwood PA - Washington D.C.

Nu är det torsdag middag och jag ska strax lämna Richard och Ginny och deras hästar o hundar o katter o böcker i Lancaster County, Pennsylvania. I lördags körde Mike och Viveka mig hit genom det gröna böljande landskapet.

Det är en tre timmars resa från Morrisville, nordost om Philadelphia, till Kirkwood.

Här syns det lite bättre. (Som vanligt, klicka på bilden för förstoring.) Du ser Philadelphia i nordost. Via Wilmington, Delaware och Baltimore, Maryland går den stora genomfartsleden som ett ganska rakt snedstreck till Washington, DC i den s.k. "Eastern Corridor", sträckan mln Boston och Washington.

Men den vägen ska vi inte ta idag, för nu ska vi till Lancaster County, rakt västerut. Ser du de två röda cirklarna som jag lyckades peta dit? I Kirkwood bor Richard & Ginny, i Oxford har Richard sitt antikvariat "Bookplace" som vi kan titta in i senare.

Detta är Amish country (se den jättefina webbsidan). Här har vi hamnat bakom den typiska svarta hästdragna vagnen. På en del vägar finns det inte en bike lane utan en buggy lane.

Framme! Det här är ett kul hus!

Ginny, Viveka o Mike framför stallet, med boningshuset på höger sida

Utsikt från ett av köksfönstren.

Dags att ta in hästarna. Richard sköter det den här morgonen.
Annars är hästarna Ginnys avdelning.

Jag har ännu inte hittat balansen mellan att uppleva och skriva om det upplevda. Jag har sett mycket redan, träffat många intressanta personer, tagit bilder och antecknat massor - och tränat mig på det tekniska, nu när jag inte har Claes på nära håll. Nog finns det bloggmaterial, det är bara fråga om tid!

Nu ska jag presentera mina vänner för er som inte känner dem: Richard Beards var min lärare, amerikansk gästprofessor, när jag pluggade engelska i Lund på 60-talet. ! Sedan dess har vi haft kontakt genom åren. Det har varit jätteroligt att träffa dem igen. Richard undervisar fortfarande på Temple U i Philadelphia , fastän han blir 75 om några veckor, plus har byggt upp ett fint antikvariat med en liten konsthall i Oxford. Och Ginny som också varit universitetslärare i en massa år och hunnit med mycket annat sen dess, har nu börjat skriva dikter och noveller. Just denna månaden publiceras en av hennes dikter i en tidskrift, och en novell kommer ut i en annan publikation. (Missade att skriva upp namnen, men vi ses snart igen. Jaså? Jo, Ginny har bjudit Delores o mig på en stor "Oktoberfest" på fredag om en vecka! Mer därom senare.)

Ginny ska köra mig till Nottingham Inn, där vi ska träffa grannarna George och Mike. De var här i söndags på middag och erbjöd sig skjutsa mig till Perryville, där jag kan ta tåget till Washington. Verkligen hyggligt. Jag får i alla fall chans att bjuda dem på lunch.

Bredvid restaurangen finns den här snygga garagedörren:


Tågresan Perryville-Washington tar drygt 1,5 tim. Vid 4-tiden ska jag möta mina kära gamla vän Delores utanför Union Station. Det passar henne perfekt, för hon kör förbi där vid den tiden på väg hem från sitt jobb på Wakefield High School.

Nu iväg till Washington!

- - -

(Lite senare...) Nu är jag på stationen i Perryville efter en behaglig resa i Volvo med George o Mike. De flyttade från Washington när de gick i pension och lever nu verkligen ute på landet, långt från bilköer och storstadshets. Mike har skaffat en Amish buggy o lärt sig köra med häst. Dock blev det Volvo idag. Mitt skrymmande bagage... Jag lärde mig förresten att getter och hästar går jättebra ihop. Deras två getter och två hästar i alla fall.

Efter livet på landet: USA:s huvudstad nästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar