lördag 18 februari 2012

Närgången anatomibild

Och vad är nu detta för något? Ja, inte vad du trodde kanske med tanke på rubriken...

Med osviklig säkerhet återkommer mina problem med torr hud varje vinter! Att jag sedan missar att återfukta huden så ofta som jag borde, gör ju inte saken bättre.

Bilden visar toppen på min vänstra tumme tagen med en av mina senaste "leksaker" - ett mikroskop man kopplar till datorn (det blir nästa vetenskapsprojekt att dela med Katja).

Förutom värmande massageolja från Aco och Voltaren (mot muskelvärk), har krämer mot torr hud som Lectro Derm (bra liniment som jag fortfarande använder), Locobas Repair, Decubal, Helosan och Atrix (bra mot "sprukna" händer enligt texten på tuben) provats och förbrukats i snabb takt.

De krämer jag fastnat för och gillar bäst kommer från Body Shop och ingår i en serie med hampa som basprodukt. Hemp Intensive, Hemp Body Butter och Hemp Hand Protector är alla suveräna produkter som gör sitt jobb (nej, jag är inte sponsrad). Första gången jag köpte en av dessa artiklar, studsade jag till över det välkända hampalövet som pryder förpackningen. För mig (tonåring under sent 60-tal) förknippades denna symbol med den flummiga, brassrökande Hippiegenerationen.

Att man även använt hampa som råvara i reptillverkning blev jag varse först några år senare som värnpliktig på minsveparen HMS Nämdö. Hampans stora mångsidighet har fleråriga anor (6000 år) som ni kan läsa mer om på nätet.

Gästbloggat av Claes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar