söndag 5 februari 2012

En tankekedja

What's on a man's mind?


Här är ett exempel på hur det kan gå till i min hjärna en vanlig helgmorgon. Efter en välbehövlig lång natts sömn släpar jag mig till badrummet och upptäcker vad sängen och kuddarna presterat som amatör-coiffeur, något som man annars får betala dyra pengar för. Här behövdes inga exklusiva hårprodukter!

Kom till att tänka på "Helan & Halvan" som jag kollade på som barn på vår svartvita TV. Men vad hette han den smale (han som ofta hade samma rufsiga frisyr för att han brukade klia huvudet efter sina klanterier) på riktigt? Jo, "Laurel"-nånting.

Sökte på detta och det första som dök upp var bilder på lagerkransar (söker gärna på enbart bilder) då "Laurel" är namnet på lagerblad på engelska.

Helt kort tillbaka till Helan & Halvan som egentligen hette Stanley "Stan" Laurel & Oliver "Ollie" Hardy. Den mest berömda frasen i TV-avsnitten var då Oliver Hardy (den kraftige) sade, "Well, here's another nice mess youv'e gotten me in to!"

En tanke som då dök upp: Povel Ramel skrev en alternativ text till "Oh, gamla stan": "Oh, Gamle Stan", alltså en hyllning till Stanley Laurel!

Nästa fundering - "Laurel" måste ju vara besläktat med "Laureate" (pristagare). Ny sökning (never assume...) - javisst är det så! Skönt att få det bekräftat.

Drog mig till minnes ett uttryck på engelska "To rest on one's laurels" (eller på latin: "Otium cum dignitate"). På svenska lyder det "Att vila på sina lagrar" - ungefär "vara nöjd med sina prestationer".

Av någon outgrundlig anledning kom jag till att tänka på Djungelboken och scenen med björnen Baloo och Mowgli där de sjunger "The Bare Necessities" / "Var nöjd med allt vad livet ger"

Ungefär där, med denna positiva touch, slutade morgonens tankekedja (som började med en rufsig frisyr) och då var det dags för en sen frukost.

Att jag vaknade av att Lisbeth spelade "Fly me to the moon" på sin Mac Book och att denna låt inspirerats av ballongen som fortfarande sitter kvar i taket efter hennes födelsedagsfirande är en annan tankekedja...


Gästbloggat av Claes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar