onsdag 20 juni 2012

Andnöd & Andrum

Då Lars-Göran och jag "riggade ned" efter en konferens och transporterade bort registreringsdiskar från Aulan åter till Palaestra, upptäckte vi denna andmamma (gissar på Gräsand) med sina 8 ungar.

Förmodligen har hon lett sina telningar på en strapats- och farofylld promenad hela vägen från stadsparken till Universitetsplatsen och den hägrande fontänen.

Då vi kom tillbaka en andra gång upptäckte vi att familjen hade parkerat sig precis utanför dörren in till Palaestra. Vi stannade upp i vårt arbete och väntade på att mamman skulle flytta sig självmant. Till slut hoppade mamman ned till de ungar som redan befann sig nedanför på marken vid blåregnets rötter.

Två ungar var kvar mellan "dörrstoppslisten" och dörren då en kollega innanför tryckte på dörröppnaren och dörren for upp. Snabbt greppade jag dörren så att den inte skulle krossa de söta andungarna. Dramatiskt värre - prata om Andnöd! 


Allt gick väl och mamman ledde sin flock bort från uppmärksamheten och närgångna människor.

Önskar jag hade haft min "riktiga" kamera med mig men än en gång fick mobilen träda in som dokumenteringsverktyg.

 Äntligen framme vid fontänens fot och vassens trygghet för de små andungarna - Andrum!


Gästbloggat av Claes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar