söndag 24 juni 2012

Storstädning i kolonistugan

Trött på röran i, framförallt, kolonistugan beslöt sig Lisbeth för att storstäda! Ut med allt och börja från grunden var dagens paroll. Bäst att hålla sig undan... tänkte jag. Inte för att smita från jobbet utan mest för att låta Lisbeth känna Kontroll. Jag ville inte störa hennes Flow för mycket...

 Närmade mig trots allt stugan försiktigt sent på eftermiddagen för att se om jag kunde bistå med någon insats. Oh dear! var min omedelbara tanke då jag såg högen utanför stugan. "Fick verkligen allt det där plats på de få kvadratmetrarna?"

 Hjälpte till att tömma loftutrymmet (någon nytta av min längd har hon ibland...) på de sista prylarna och lade märke till baksidan på luckorna. Den ena halvan dolde en gammal affisch. Hade den varit hel, hade jag gärna behållit den som en dekorativ affisch.


 I loftutrymmet hittade vi även ett gammalt medlemskort för vår Kolonilott Nr 67 och medlemsförteckningen (se nedan). Senaste noteringen är daterad 1983. Tyvärr har tidens tand gått hårt åt pappret.

Planritningen finns i modern upplaga men det är ändå kul att titta på 1977 års version. Vilka finns kvar som ägare?


"Kill your darlings" brukar Lisbeth säga och vi var inte alltid överens om då det gällde att slänga eller bevara. Men en ratad, undangömd skatt som vi båda ville behålla var nedanstående inramade foto (från 1924) som ska få komma till heders igen.


Texten på foto anger "Ella Ilbak - Salome". Söker man på Internet (och det gör denne nyfikne man ofta) får man veta följande:

"Ella Ilbak (1895–1997) is the first professional and internationally acknowledged Estonian dancer. Having spent most of her life abroad, she is almost unknown in Estonia today. In 2009 Estonian publisher Tänapäev published two books to introduce her life and work." 

och:"Ilbak, Ella, estnisk dansös (f. 1895), elev av bl.a. Rutkovska i Petersburg. Ilbak har på kontinenten vunnit erkännande som en av de mest framstående företrädarna för den s.k. fria dansen. Hennes dans utmärkes av intensiv och säregen uttrycksfullhet samt stort herravälde över rörelsemedlen. Ilbak gästade Stockholm 1924, 1925 (jämte Jean Börlin) och 1928, då hon även turnerade i landsorten. 1949 besökte Ilbak Göteborg."

P. S. Det är lite lustigt att detta inlägg kom in på Johannes Döparens dag (en av de regnigaste hittills denna sommar) och kopplingen till Salome känner den historiskt intresserade till. Fotografen, Henry B Goodwin, var svensk trots namnet och uppmärksammades med en stor utställning på Kulturen i Lund 2009!

Gästbloggat av Claes

1 kommentar:

  1. Fotografiet är såklart inte kvar i kolonistugan...

    SvaraRadera