lördag 2 juni 2012

Teknikvana


1961 var jag 8 år och fascinerades enormt av de tekniska framstegen och då framförallt av den stora nyheten att ryssarna fått upp Sputnik i rymden. Vi hade en liten svart/vit TV. Vi kunde se en svensk kanal. Förmodligen kunde vi även se dansk TV redan då (de var ju några år tidigare med television än svenskarna). Ville vi byta kanal fick man snällt resa sig från soffan och vrida på kanalväljaren.

Utbudet var inte speciellt stort men vad hade vi att jämföra med? Till och med testbilden var intressant. Vår telefon var av svart bakelit och kopplad till vägguttaget med en "tygstrump"-förstärkt kabel. Etiketten hur man svarade var viktig - nästan andaktsfull, speciell.

Både hemma på gården och under mitt arbetsliv har jag varit med om många stora tekniska framsteg som underlättat / förändrat arbetssättet. Ibland har det gått väl fort och tid till eftertanke har inte funnits. 

Steget från mörkrumsarbete på manualavdelningen på Gambro till att scanna in bilder och hantera allt i datorn var stort. Effektivt och roligt, men möjligheten att producera trycksaker snabbare ökade också på stressen.

Som gammal Mac-fan (sedan 1989) blev jag 2007 begeistrad då Apple annonserade att de skulle släppa en mobil. Priset var alldeles för högt för mig just då så jag fick nöja mig med en iPod Touch. I stort sett alla funktioner som en mobil förutom att jag inte kunde ringa med den.

Vad är det Katja kommer att minnas som speciellt då hon blickar tillbaka?

Kom till att tänka på "Tio tankar om tid" (1999) av Bodil Jönsson och hennes efterföljare "Tio år senare" 2009. Rekommenderad läsning! Denna förhållandevis korta tidsrymd känns svindlande då man inser hur mycket som hänt i vårt sätt att kommunicera och umgås.


När DVD-spelaren inte ville fungera som det var tänkt, fick farmors MacBook träda in och spela upp en av Katjas favorit-DVD med den tecknade versionen med Pippi Långstrumps äventyr.

Min gamla iPod Touch har massor av spel som Katja med van hand använder (jag har satt den i "Flight mode" så hon inte ska råka köpa något på nätet).



Meditation är ett ord man kommer till att tänka på då man ser filmsnutten med Katja. Med stor självsäkerhet navigerar hon på pekskärmen. 

Tack och lov är andra "leksaker" också populära såsom den gamla kulramen (den på köksbordet), det gamla "Ugglepusslet" och de klassiska byggklossarna. Katja kan spendera timmar med eget skapande med de enklaste redskap. Ibland tjuvlyssnar vi på hennes fantasifulla berättelser under lekens gång. Vilka teaterstycken!

Hur många hundra år som skiljer dessa "verktyg" åt vet jag inte men härligt att de kan existera sida vid sida och fylla viktiga funktioner i ett barns uppväxt.


Gästbloggat av Claes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar