fredag 22 juni 2012

Studentsångarnas sommarkonsert 9 juni

Ett av de sista helguppdragen är avklarat! Nu lät det där som om det var en plåga - men att få vara närvarande som ansvarig vaktmästare under Studentsångarnas sommarkonsert är definitivt en njutning!


De som köpt biljetter till sommarkonserten i Universitetsaulan den 9 juni kunde skatta sig lyckliga! Inte minst för möjligheten att höra solisten Michala Petri och hennes flöjtspel. Det har pratats mycket om Aulans akustik men för hennes del var den alldeles perfekt.

Stundtals kände jag mig överflödig, då körmedlemmarna är väldigt hemtama i Universitetshuset och de flesta är väl förtrogna med hur allt ska fungera. Undantaget är den effektivitetsivrande herre som stoppade in två stycken gradänger (trappstegsformade avsatser som kören står på) i "Motalahisssen", vilket fick till följd att hissens jalusier låste sig.

Tillfällig panik. Jag tillkallade hissreparatör som kom inom en timme.  De gradänger som fanns kvar räckte dock tack och lov till scenbygget ändå.

Värre var att dirigenten hade svårigheter att komma från Danmark till Sverige. Till slut fick han plats på ett litet enmotorigt plan som kämpade tappert i motvind till Sturup. Han hade fått försäkran om att det inte skulle vara några som helst problem att få tag på taxi vid ankomst. Vad hände? Jo, såklart fanns det inga bilar inom synhåll. Snabb utryckning av en körmedlem som i ilfart hämtade honom.

På utsatt tid startade inte konserten men dock en ursäkt och förklaring till publiken att de skulle ha tålamod. Förstående skratt och accepterande applåder från publiken.

Trots dessa mardrömsscenarier kom så konserten igång knappt 10 minuter försenad. En och en halv timme senare belönades kör, dirigent och solisten med rungande applåder. Det är inte ofta jag har varit med om inrop och extranummer i Aulan, men nu hände det!

Se och lyssna på extranumret nedan som jag fångade med min iPhone.



Vårsång ("Glad såsom fågeln...") 
J A Josephson Text: F Grafström

Epilog: Upptäckte vid låsning av Universitetshuset att studentsångarnas dirigent Michael Bojesen i all hast hade glömt sin frack i Auditoriet (eller "206:an" som den benämns lite trist i dagligt tal). Tog och låste in den i vaktmästeriet. Under en sen söndagsfrukost dagen efter ringde min jobb-mobil. Det var en orolig studentsångare. "Kan det vara angående fracken?" frågade jag. Jodå, det var det och visst kunde jag möta upp och lämna ut den. Studentsångarna skulle ju ha en konsert i Tivoli i Köpenhamn samma kväll...

Gästbloggat av Claes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar