söndag 13 november 2011

The Calligrapher's Daughter


En av Delores vänner, Eugenia Kim, har skrivit en romanbiografi om sin mor som växte upp i en högt ansedd familj i Korea och senare i livet emigrerade till USA. Både Eugenia och hennes syster Gloria bor i Washington och är mycket goda vänner till Delores.

Delores skickade mig boken när den kom ut för två år sedan. Ikväll, söndag 13 nov, ska jag träffa författaren, för vi är bjudna på middag hos henne o hennes man.

Eugenias syster Gloria är otroligt skicklig på origami och en fin konstnär. Och pianolärare och konsertpianist. Jag ska visa bilder på Glorias origamiskapelser vid ett senare tillfälle.

- - -
Måndag morgon:
Det var roligt att träffa Eugenia och hennes familj och närmaste vänkrets. Jag såg ett fotoporträtt av hennes mor, kalligrafens dotter, på äldre dar, en vacker äldre dam i silvergrått hår. Foto av hennes far som ung och som äldre fanns också där på väggen. Jag trodde Eugenia bara hade en syster, men det var en större syskonskara, alla utom den äldsta födda i USA.

Koreansk kultur och historia - så lite jag vet om det. Vet du?

Eugenias bokförlag har beställt en fortsättning på romanen om modern och hennes liv med man och barn i USA, så nu skriver Eugenia på den. Men hon är också universitetslärare i Creative Writing och handleder Master's uppsatser. Det är svårt, känner hon, att finna utrymme för det egna kreativa flödet när hon hela tiden har pressen på sig att lotsa fram studenterna i deras skrivande. Så väl jag känner igen det!

Det är en konst jag vill träna mig i: att kunna öppna "det kreativa flödet" så lätt som man öppnar en vattenkran. Närsomhelst och varsomhelst.

Eugenia o jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar