onsdag 9 november 2011

En novembertur i Washington, DC

Det är ett fantastiskt sommarväder därute, inte ett moln på den klarblå himlen. Jag har "disciplinerat mig" och suttit inne vid datorn i en vecka trots solen därute, men idag tar jag ledigt och solskenet är oemotståndligt. Ut, ut på upptäcksfärd! Jag har ännu inte varit nere i centrum, får se om jag tar mig ner till maktens boningar idag.

Men först måste jag se till att Delores' två katter mår bra. Delores är på två dagars rundtur till olika colleges med sina elever, så jag är "catsitter".

Här är Nutmeg, som är mycket skygg. Jobbig barndom.
Men hon håller sig alltid i närheten av oss.

Och här är Callie som inte alls har några hämningar. Mycket kelen.

Träden här just nu...

Hörde fåglar sjunga och fick en av dem på bild när den mellanlandade på en elledning.

Asplundh (!) kapar träd längs elledningar för att förhindra elavbrott pga fallande grenar. Många träd dör efter den här sortens "beskärning", en metod som började användas för några år sedan. The Machine in the Garden. Ser du också symboliken?

Ett lemlästat träd på Rhode Island Avenue.

Skylt vid en skola nära Delores' hem:
DRUG FREE ZONE

Överallt är här kyrkor och tempel av alla de slag, religiösa rörelser som t ex
"International House of Prayer Bible Institute", en filial till
"Friends International Christian University"
med huvudsäte i Californien

Här är ett annat samfund: "Church of the Living God".

Jag gick nerför Rhode Island Avenue NE (North East), 20 kvarter, från 20th Street till First Street. På kartan går Rhode Island diagonalt. Capitol Street utgår från Capitol Hill exakt i de fyra väderstrecken, och delar upp huvudstaden i fyra delar: North West, North East, South West, South East. Delores bor i North East. Det finns alltså North, South, East Capitol Street. (West finns inte egentligen, för där är the Mall med Washington Monument o Lincoln Memorial etc.)

Tvärgatorna i sin tur utgår från Capitol Street. Tvärgatorna till Rhode Island Avenue räknas från North Capitol Street. Avståndet mellan 20th Street NW och 20th Street NE är alltså 40 kvarter + Capitol Street.

Sandaler o bara fötter är inte bra för långa asfaltpromenader så på North Capitol Street tog jag bussen nr 80 downtown. Delores, omtänksam som alltid, hade lånat mig sitt "metro"-kort (samma system som vårt Jojo-kort).

Det är alltid mycket trafik i DC, så det tar tid att åka buss. Här finns också tunnelbana, subway, men den är långt ifrån heltäckande. Förresten, 99% av resenärerna var afroamerikaner eller latinamerikaner.

Affisch i bussen

En annan affisch i samma buss

Jag hoppade av i Chinatown, vid Sjunde avenyn & H Street i stället för att fortsätta till Kennedy Center. Det räckte för idag, tyckte jag, och tog bussen samma väg tillbaka.

Apropå H Street. En annan bra sak att veta om stadsplaneringen här är att gator i centrum går i alfabetisk ordning, dvs. ju närmare början av alfabetet, desto närmare centrum. H Street är nära.

Chinatowns mäktiga port

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar