onsdag 23 november 2011

Intervju med Burt D'Lugoff

Nu har jag just kommit tillbaka till DC efter en andra intervju i Baltimore med Burt D'Lugoff. Den första ägde rum för två veckor sen. Han var högst upp på listan av personer jag ville intervjua under den här USA-vistelsen. Så roligt det var att prata med honom! Högintressant.

Vid första intervjun

Vid andra intervjun idag

Burt D'Lugoff var en av Robert Nemiroffs och Lorraine Hansberrys allra närmaste vänner. Han var med och producerade pjäser av dem båda. Hansberry tillägnade Robert Nemiroff och Burt D'Lugoff sin andra pjäs, The Sign in Sidney Brustein's Window.

Burt D'Lugoff och hans bror Art D'Lugoff ordnade konserter på 50-talet och 1958 startade de The Village Gate i Greenwich Village, New York. Art fortsatte att driva den legendariska klubben och Burt blev läkare i Baltimore, men bröderna ägde klubben tillsammans. The Village Gate höll igång till 1993. Wikipediaartikeln om The Gate nämner inte Burts roll. Han syntes ju inte.

I Baltimore syns han däremot. Det är till stor del hans förtjänst att The Bayview Medical Center införlivades med Johns Hopkins och växte till ett sjukhus där det nu arbetar 3000 läkare och forskare. Därför är det ett porträtt av honom i sjukhusets foajé.

Dr. Burt D'Lugoff i foajén till Johns Hopkins Bayview Medical Center i Baltimore

Vilket material jag har med mig hem till Sverige! Det hade varit värt att komma hit till USA enkom för de här två intervjuerna. Jag har fått mycket stoff för Hansberryboken och webbsajten. Och nya insikter. Ni får se så småningom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar