söndag 20 november 2011

"Must-sees" i New York

1987 gjorde jag min förra tripp till USA och jag skulle såklart klämma in så mycket som möjligt. Landade på JFK Airport och bytte genast till transfer på ett Piedmont-plan till Newport News i Virginia för ett kort besök på Gambrofabriken där.

Tripp till Colonial Williamsburg med lånad bil.
Nästa anhalt; Orlando/Florida. Epcot Center, Seaworld, Disney World..

Ett måste var sedan LA där jag bl.a. hälsade på min klasskompis (från tiden då vi gick på Jacobsskolan i Hässleholm) Egil Aalvik "Swedish Egil" på (då) radiostationen KROQ. Numera är han verksam på sin egen station Groove Radio - still going strong!



Universal Studios hanns också med såklart. Hyrde bil för tripp längs Highway 1 till SF - så himla vacker väg! Stadsrundtur och Muir Woods - snabba ryck.

Sista stopp 1987: New York med allt vad det innebar av långa promenader på Manhattan och några musikaler, bl.a. "Starlight Express" och "42nd Street"

Turistbroschyr anno 1987

Utsikt från Empire State Building. Tog ett foto i vardera vädersträck. Här utsikt mot WTC.

Fram till 2011 och nya planer!

Genom min favorit-podcast "TED-Talks" fick jag i juli ögonen på "The High Line" i New York. Robert Hammond höll ett inspirerande föredrag om denna järnvägsbits historia på sydvästra Manhattan.

"High Line" badge

Alla sådana här "omöjliga" projekt (som sedan visar sig vara mycket framgångsrika) inspirerar mig mycket. "Det här måste jag bara uppleva!" sade jag till mig själv direkt då jag sett klippet. Med Lisbeths USA-projekt och mitt besök i november-december blir det verklighet! Av de saker vi kommer till att uppleva tillsammans är detta absolut Nr 1.

Är man det allra blygsammaste "Seinfeld"-fan, har man inte missat avsnitten med "The Soup-Nazi". Al Yegenah (originalet som blev förebild till TV-seriens arga affärsinnehavare) blev en superkändis med sin lilla sopp-butik på 259 W. 55th St i New York.
Tom's (Seinfeld's "hangout") på Broadway and 112th Street är även det ett ställe för den inbitne att besöka/pricka av.


Som den Mac-freak jag är, är ett besök på New Yorks Apple store på 767 5th Avenue ett måste.


Ska självklart hinna med ett besök på MoMA. Kanske åka upp i Chrysler Building. Som den teknikfreak jag är, slinker jag kanske in på en genuin gammal Hardware-store.

För att inte tala om vad vi ska se i Washington DC... jo förresten, Air & Space Museum vill jag uppleva. Och Spy Museum hade varit kul, och...



Gästbloggat av Claes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar