torsdag 24 februari 2011

Att balansera på tidens tunna snöre

Livet myllrar. Jag blir yr. Jag är inte van vid Den stora friheten. Nu är det upp till mig själv att strukturera återstoden av dagen, att hitta en balans mellan att uppleva livet och skriva om det. Det tar tid att hitta orden för det som händer och det mesta förblir oskrivet. Det tar tid att skapa meningsfulla strukturer. Natten tar vid innan dagen är färdig och sedan väntar en ny dag på andra sidan sömnen. Jag strävar efter att komponera ett kosmiskt vardagsliv.

Är jag Subjekt eller Objekt i händelseströmmen? Som alla människor är jag en blandning. För att bli mer Subjekt läser jag just nu en bok som Claes plockat fram åt mig ur sina gömmor.

Mihály Csíkszentamihályi,
Flow: Den optimala upplevelsens psykologi
.

En grundtanke i Flow är att man kan uppleva mer frihet och lycka (äkta tillfredsställelse) i livet om man lär sig ta mer kontroll över sitt eget medvetande. Boken handlar om hur. För mig är Flow full av frigörande tankar.

Frihet förutsätter struktur, visar Csíkszentamihályi.

Rytm
är strukturerad tid.

I musiken finns redan de meningsfulla strukturerna som jag vill föra över till livet i stort. Är det därför som det är så viktigt för mig att spela 3:e trombon i Linen Row Big Band?

För att det ska svänga om storbandet krävs det att var och en har fullständig kontroll över sitt instrument, äger fullkomlig koncentration och känsla för exakt tajming. Det går inte att komma in en bråkdels sekund för tidigt eller för sent. När alla klanger möts exakt rätt i tiden upplever vi ett euforiskt flow. Då är det riktig swing.

Frihet, glädje, flow tack vare enorm precison: Duke Ellingtons It Don't Mean A Thing If It Ain't Got That Swing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar