torsdag 17 februari 2011

Instruktion för skalbaggar

Här är en dikt om att våga och om att ha lite tur också.

Min barndomsvän Lise-Lotte gav mig den en kall februaridag för tio år sen, "med en önskan om gynnsammare vind framöver". Den förhoppningen infriades så småningom med råge - för mig. Men inte för henne... Hon var en värmande sol, och är det fortfarande, fastän hon lämnade jordelivet för två vintrar sen. Vad jag önskar att hon hade fått en gynnsammare vind. Jag är i alla fall glad att Claes och hon hann träffas.


"Instruktion för skalbaggar"

För att man skall kunna flyga
måste skalet klyvas
och den ömtåliga kroppen blottas.

För att man skall kunna flyga
måste man gå högst upp på strået
också om det böjer sig
och svindeln kommer.

För att man skall kunna flyga
måste modet vara
något större än rädslan
och en gynnsam vind råda.

M. Ekström

3 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth! Göran skickade din blogg vidare till mig och dikten är helt underbar! Jag undrar var hon har hittat den. Författaren är okänd för mig. Också bilden tycker jag om. Lise-Lotte ser ut att trivas i soffan! Ja, det är tomt efter henne!
    Grattis till 65-årsdagen! Jag är pensionerad sedan 1½ år och det är skönt! Det blir lite mer utrymme för en själv. Förra veckan kunde jag t.ex. åka till Åre och vara barnvakt åt Hannas yngste pojke medan storebror och föräldrar åkte skidor. Hälsningar Karin (Pernerup)

    SvaraRadera
  2. Hej Lisbeth!

    Vad fint du skrivit om mamma. Daniel och jag har precis kommit hem från en resa till Israel. Vi har det jättebra. Ni träffades som hastigast hemma hos mamma och pappa sommaren 2008.

    Hör gärna av dig om du är i Göteborg!
    /vendela

    SvaraRadera
  3. Karin, jag tror det var en elev på Hagaberg som skrev dikten. Ja visst är den fin.

    Vendela och Daniel, varma lyckönskningar i efterhand! Göran berättade om ert bröllop i somras. Om ni skickar epostadress kan jag sända en bild av er och Lise-Lotte som vi tog när Claes och jag hälsade på i Södertälje. Min adress är lisbeth.saab@comhem.se

    Välkomna alla tre att hälsa på när ni kommer till Lund!
    /Lisbeth

    SvaraRadera