onsdag 12 oktober 2011

Bussdag 12 okt

Greyhoundterminalen i Washington i morse

Så fina Greyhoundbussarna är nuförtiden! Snygg och bekväma! "Leg room" är en av fördelarna som man framhåller. Wifi o eluttag de två andra. (Se symbolerna på dörren.) Man kunde komma ut online både på terminalen och på bussen.

Chauffören förkunnade stolt när han körde in på Port Authorityterminalen i NYC att ankomsttiden var exakt på minuten enligt tidtabellen, 01.19. Efter fyra timmars resa inkl paus och NYC-trafik!

Nu ska jag byta buss på 8th Avenue vid 57th St. Väntar just på M10 uptown till 135th Street som går var tionde minut. Det hade gått fortare med subway men jag vill gärna åka längs hela västra sidan av Central Park.

Dubbelklicka två ggr på bilden så kan du läsa texten

Delores lånade mig sin "well-traveled bag" som visade sig vara MYCKET praktisk. Lätt, försedd m hjul, rymligare än kabinväskan jag köpte i Lund, så allt jag skulle ta med för NYC o Cambridge fick plats . Hyggligt att hon ville låna ut sin favoritväska!

Min utsikt medan jag väntar på bussen.

Nu är jag framme vid Harlem YMCA o skriver detta i the lounge, som består av fem runda bord med stolar och en svängd stor soffa i mitten. Det är här man har wifi. Några sitter med laptop, andra jobbar med läxor, en äldre lärare har kommit o hjälper en ung kvinna med matte, mysig, lugn o lågmäld atmosfär.

Jag bor på elfte våningen i ett spartanskt men rent o funktionellt rum. Det enda som saknas - förutom egen toalett o dusch - är klädhängare så det ska jag försöka hitta strax, samtidigt som jag utforskar matstället runt hörnet som enligt tjejen i receptionen är trevligt, billigt o har bra mat.

Schomburg ska ligga rätt nära så kanske hinner jag kolla det också innan det blir kväll. Då ska jag vara inne o jobba o sova.

Under tiden har Jesse Jackson varit i Lund. Claes tjänstgjorde när Rev. Jackson höll föredrag i universitetsaulan, så han (C) fick tillfälle att träffa honom (JJ) bakom kulisserna innan det var dags för framträdandet. Hoppas Claes hinner göra något inlägg om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar