söndag 16 oktober 2011

15 okt: "Occupy Wall Street"

Ikväll vid 5-tiden downtown, tusentals människor "marching" mot Times Square. Massor av poliser och polisbilar. Och turister som tittar o plåtar. (Som jag.)


Som vanligt, klicka på bilderna för förstoring.




Några timmar senare vid Times Square såg det ut så här:

Killen längst ner till höger har ett ryggmärke med bandet "Crucifix". Tack Emil för att du skickade hela texten:

From dehumanization, to arms production,
for the benefit of the nation, or its destruction,
power is power, it's the law of the land,
those who live for death, would die by their own hands.
Life is no ordeal, if you can come to terms,
reject the system, which dictates the norm,
from dehumanization, to arms production,
for the benefit of the nation, or its destruction,
it's your choice: PEACE or ANNIHILATION!


Polisbilarna stod tätt efter varandra, ofta i två led, på båda sidor om gatan.

Allt gick mycket fredligt tillväga. Inga våldsamma konfrontationer vad jag hörde. Demonstranterna har varit behärskade. Det är som medborgarrättsrörelsens "marches" på 50- och 60-talet! Borgmästare Bloomberg har klokt nog gett order till polisen att inte ingripa, bara bevaka. Jag undrar om stadens styrande förväntar sig att folk ska tröttna, och att ockupanterna i Zuccottiparken vid Liberty Street/Broadway ska ge upp när det börjar bli kallt om nätterna. Men jag tror detta kommer att sprida sig. Jag är övertygad om att taktiken från the Civil Rights Movement är den enda effektiva - ickevåldsdemonstrationer och consciousness-raising.

Det var så trångt att man knappt kunde röra sig åt något håll. När jag skulle ta tunnelbana fick jag gå över till östra sidan, ända till Grand Central o ta "the shuttle" därifrån tillbaka till Times Square på West Side. Sen var det lätt att hoppa på the Express #3 uptown till Harlem.

Får kolla imorgon hur natten förlöpte downtown.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar