fredag 14 oktober 2011

Harlem 1

Här är min hemvist för de närmaste två veckorna. Om du förstorar bilden två ggr ser du tydligt YMCA på byggnaden lite längre ner på 135th Street (till vänster om den gröna gatuskylten). Jag har ett litet spartanskt men helt OK rum på elfte våningen. /Sorry, det har gått troll i bildvisningen, så man kommer till nästa bild i stället. Hur kommer jag tillbaka till det gamla systemet, tro?/

I hörnet av Lenox Avenue och 135th Street ligger Schomburg, det är den röda byggnaden som skymtar till höger. Så nära! Idag har jag varit där i flera timmar och bekantat mig med biblioteket och träffat tillmötesgående personal.

Idén om en afroamerikansk konferens i Lund kanske kan förverkligas. Om den får stöd av Jesse Jackson och Schomburg och Danny Glover m fl. Fortsättning följer...

Jag minns när Schomburgs afroamerikanska boksamlingar var inhysta i ett gammalt hus utan luftkonditionering på 70-talet. Nuförtiden är det ett helt kvarter, en del av New York Public Library, jättefint. Här har jag hört fina föreläsningar tillsammans med Jewell Handy Gresham. Det var Schomburg som var med och sponsrade Jewells konferens om "Race and Democracy" i Stockholm 2000.

Och det var Schomburg som fick ta hand om Lorraine Hansberrys och Robert Nemiroffs litterära kvarlåtenskap och bibliotek, det bestämde Jewell trots att "Skip" Gates på Harvard försökte övertala henne att lämna arkiven dit. Jag var med och packade och katalogiserade Hansberry-lådor i Croton 2000. (Tänk om jag hade fått uppehållstillstånd den gången och kunnat utnyttja hela stipendiet från the Hansberry-Nemiroff fund - 15 månader - istället för de 6 månader - 2 x 3 - som det blev, trots allt stöd från bl a Schomburg.)

Hur som helst, genom mitt nära samarbete med Jewell, som kände förre Schomburgchefen Howard Dodson väl, så är jag också "somebody" här. Idag träffade jag Dr Muhammads sekreterare (som också var Dodsons i tjugo år). Trevligt konstruktivt möte.

Tog en liten promenad i den nya miljön för att lokalisera post o bank o livsmedelsbutik o skaffa metro/busskort mm. Gick förbi den här grundskolan mitt i Harlem! Mycket har förändrats här.

En del av skolans vägg på (jag tror det var) 135th St.

På samma gata ligger flera sådana här huskomplex.
Men les misérables finns kvar. Jag ser dem här också, men allt fler av dem har flyttats någon annanstans, alltmer utanför Manhattan. Nu bor de i Bronx t ex. Samma mönster som i andra storstäder.

Här är ett billigt varuhus minsann. Köpte ditt o datt, bl a klädhängare, 8 st för 1,5 dollar.

Ser du den gula skylten bredvid "the discount store"? Det är redan mitt favoritmatställe, "Manna's". Och inte bara mitt. Man tar en frigolitlåda och komponerar sin egen lunch eller middag av en Soul food buffé med 40 olika saker, sen betalar man efter vikten.


Det finns också en fruit bar där man kan få en stor smoothie för 3 dollar av en glad kille från Trinidad. Klicka o förstora tavlan så upptäcker du att det finns fruktkurer för alla fysiska besvär. Jag hajade till vid kategorin i mitten: "Sperm enhancers".

Här är min middag, bl a revben, green collards, okra, sötpotatis, mango.


Detta var Aisha som tog bilden på mig o maten. Jag hade träffat henne på Schomburg. Hon jobbar på Archives-avdelningen, som jag ska bekanta mig med imorgon. Där är ju the Hansberry Archives mm.

På söndag är det öppet hus på Archives, och då ska man gå igenom hur man bevarar värdefulla dokument mm, så det vill jag vara med på.

Claes, du kommer att gilla Manna's!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar