tisdag 4 oktober 2011

Utflykt till Wanås Slott

Var lite seg efter gårdagens (30/9) kvällstjänst och hektiska vecka "kom jag inte loss" förrän vid 12-tiden på lördagen. Pallar jag att köra hela vägen till Wanås slott (186km T/R blev det)?

Vädret var ju inte heller helt perfekt. Lyssnade på mig själv och tyckte att det lät lite väl gnälligt.

För tusan - det är förste oktober! Hur bra väder ska du ha? Kör!!

Det disiga vädret på förmiddagen byttes snabbt till strålande sol och blev till underbart MC-väder. Färden till Wanås slott och konstpark tog nästan exakt 1 1/2 timme och jag ångrade absolut inte att jag "fick tummen loss" och körde hit. Struntade i den guidade rundturen vid två-tiden och njöt av ett rejält smörrebröd följt av en utsökt morotskaka med kaffe i solen vid Café Fredholms på Wanås.

Wanås slott


Entrén/shop till vänster och Café Fredholm till höger


Café Fredholm

Hade fått en försmak från en tidningsartikel i Skånska Dagbladet den 25/9 och snubblade (nästan bokstavligt) över ett av favoritmålen - inskriptioner på stenar i ett till synes oändligt långt stengärde. Jag blev alldeles "hooked" och följde stengärdet en bra bit i jakten på alla citaten. Vilken saga kom jag att tänka på? Där barnet följer ett spår för att så småningom upptäcka att man är i en annan "värld".

Dokumenterade minst 40 inskriptioner och insåg att jag gått i ca en timme - läst, fotograferat och njutit av natur och citat. Insåg ganska snart att jag inte kunde lägga upp 40 enskilda bilder så jag konverterade ett urval av dem till en filmsnutt. Stanna/starta filmen så hinner ni läsa.




Ett hjärta av sten


Detaljen i mitten är en gammal rostig bensinpump med nedanstående varningsskylt


Till sist måste jag berätta om en ovanlig produkt jag hittade i presentshopen - inlagda Snapphaneskott. "Va - är det meningen att man ska äta dessa?" Ja, tydligen. Läste på förpackningen och fick informationen; "skotten passar utmärkt att servera som tillbehör till vilt- eller andra kötträtter. Eller varför inte på en leverpastejsmörgås i stället för gurka?"

Ser fram emot att testa då Lisbeth kommer hem!

På hemvägen stannade jag till vid Café Brévé och slappade i kvällssolen med en kopp kaffe och deras rekommenderade päronpaj med vaniljsås. Mmmm - livet är härligt!





Återupplev denna höstutflykt med mig och MC'n - denna gång en bit av Orupsbacken på vägen hem.




Gästbloggat av Claes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar