torsdag 6 oktober 2011

Resa tillbaka till Washington. Sommarveranda i oktober.

Strålande sommarväder!

Idag torsdag tog Patty ledigt från skolan och efter en fin morgon tillsammans körde hon mig till den närmaste järnvägsstationen, Manassas, 1,5 timme från Edinburg. Det finns inga busslinjer, ingen järnväg, så bil är enda transportmöjligheten däremellan. Från Manassas tar det en timme till Union Station, smidigt och billigt, 8 USD.

Manassas är fullt av historiska minnesmärken, mest från inbördeskriget. Stationen är även turistbyrå och järnvägsmuseum. Musei/turistbyråföreståndaren visade sig kunna norska o svenska. På 60-talet hade han varit stationerad vid amerikanska ambassaden i Oslo, sen i Stockholm. Han blev glad att få tala lite svenska. Det är så sällan, sa han.

Här poserar Patty vid en gammal vagn.

Hos Patty kom jag igång med skrivandet. I mitt blåa rum hade hon satt in ett hopfällbart litet bord som passade så bra till datorn och jag blev riktigt fäst vid det. Tanken att ha ett flyttbart datorbord i lagom höjd var tilltalande, och det var inte tungt heller, så när jag hörde att det bara kostade 8 dollar i Wal-Mart... Här är det med mig nu. Önskar att det hade gått att ta med sig hem.

Här är bordet uppställt och datorn redo för nya tangenttryckningar på Delores veranda, som den här kvällen är paradisisk, en riktigt skön ljummen sommarkväll.

Medan jag skrev, rensade Delores i trädgården. Efter skoldagen var det rena terapin, sa hon. Kolla stensättningen som hon gjort själv.

Och så här vacker är hösten i Lund nu! Palaestras husvägg, nytaget foto skickat av Claes. Klicka på bilden för full effekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar