Det är kanske det som är felet - att man inte tänker på att någon kan ta anstöt.
Det har såklart funnits mer uppenbara fall av rasism i reklamens värld. Tänker t ex på den tvättmedelsförpackning som hade en mörkhyad man på omslaget. Tanken var att medlet var så effektivt att även en mörkhyad skulle bli "vit".
Har företagare, tillverkare, granskningsnämnder och andra myndigheter också varit "blinda"?
Sydsvenskans Ola Wong gjorde en improviserad undersökning i Peking (eller Beijing som är den korrekta stavningen - undrar just varför Sydsvenskan ff använder den gamla?)
Funderingarna är många efter den ursprungliga artikeln och det är kanske något att ta upp med Jesse Jackson på studentaftonen den 12 oktober?
Kom till att tänka på min egen uppväxt och de fördomar jag själv mött som lantbrukarbarn. Förvirrande att växa upp med epitet som både mindre värd och privilegierad!! Inte förrän som vuxen kunde jag känna stolthet över min uppväxt, härkomst och efternamn.
Gästbloggat av Claes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar